torsdag 27 december 2012

Den inperfekta glöggen (jul igen)


Farfar linkar iväg med whiskyflaskan i högsta hugg, bort mot glöggrytan.
- Nä, vi ska inte behöva torka, säger han, med sin sedvanligt upphöjda torrhet.
- Vart ska du med whiskyn nu? Det är ju glögg du ska göra! Klagar mormor från köket. Han hör henne inte, han slår sig helt oberört ned och börjar arbeta med brännaren och alla andra detaljer som ingår i hans unika glöggframställning. Jag anmäler mig som frivillig hjälpreda - att springa efter tändstickor och vad mer som kan behövas. Då jag kommer tillbaka efter andra vändan - nu med bitsockergallret - finner jag honom tillbakalutad i stolen, med ett ansikte utslätat av uppgivenhet.
- Det är bara en gång om året jag gör det här, säger han klagande. Det är inte så lätt att komma ihåg alla delarna längre, lägger han till ännu mera uppgivet. Då ser jag att whiskyflaskan försvunnit från bordet. Jag vänder tillbaka till köket och möter mormors lika uppgivna ansiktsuttryck.
- Han har blivit så förvirrad, säger hon. Varför går han runt med whiskyn nu, nu när han ska ordna med glöggen!? Stressen lyser ur ögonen på henne.
- Brukar han inte spetsa den med lite whisky? Frågar jag.
- Nej, han har ju brännvinet där! Mormor återgår till spisen och lutfisksåsen. Whiskyn är som borttrollad.

Fotnot: Glögg kan göras på enbart brännvin, bränt nedsmält socker, kryddor och - i detta specifika fall - en liten skwätt whisky. (Då sockret bränns av avgår en del alkohol. Konsten ligger i att rätt bränna.)

Fotnot(2): Mormor ('tomte'mor)  hävdar vid upprepad kontroll - tvärsäkert - att whisky inte ingår i receptet...

Tillägg: "Farfar" är gift med "mormor"... (fråga inte...)

6 kommentarer:

  1. Whisky är godare. Leve farfar.

    SvaraRadera
  2. Det låter komplicerat med glögg. Att ta whiskeyn som den är kanske är en bättre idé? :)

    SvaraRadera
  3. Farfar och mormor låter och beter sig som ett gammalt par. Leve whiskyn.

    SvaraRadera
  4. Gillar tvärsäkerheten kontra förvirringen. Och jag gillar Whiskey, inte glögg!

    SvaraRadera
  5. Leve din innehållsrika jul!

    SvaraRadera
  6. Dina fotnoter och tillägg är ju värda sin egen uppskattande kommentar. Du rockar fett.

    SvaraRadera