fredag 5 april 2013

Om kärlek och gratäng


Min katt (frid vare med honom) älskade potatisgratäng - bara han slapp potatisen. Om man älskar en
individ älskar man den - till skillnad från t.ex. en maträtt - för allt, får jag plötsligt för mig. Men det stämmer
kanske inte. Jag vänder mig, som så ofta, till internet för svar. Google hänvisar mig där hårdnackat till en
chokladefterrätt; "kärleksmums". Jag inser att jag måste forska djupare.

Wikipedia föreslår att kärlek kan röra sig om ömhet och tillgivenhet till konsten - nationen - naturen -
kyrkan - hemmet - husdjuret - och/eller slutligen också en nära medmänniska. Allt i nämnd ordning. Som
exempel på en nära medmänniska ges "den egna personen". I ett fördjupande avsnitt tas även upp
"föräldrars kärlek mot sina barn". "Mot"?  Till sist nämner artikeln "psykisk och fysisk attraktion" mellan två
människor - följt av "biologisk attraktionskraft och slutligen "narcissism".
Inte ett enda ord om gratäng.
Jag ger upp.

10 kommentarer:

  1. :-), förstår precis vad du menar. Inte ett enda ord om gratäng?

    Om det var Kär Lek du sökte på, känns det för mig som att det i första hand borde vara kärlek till (kärlek till heter det väl? mot är, som du antyder, helkonstigt) en levande individ, sen kommer resten. Så är det för mig iaf.

    SvaraRadera
  2. Vilken människa du är. Glad att du är tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Ingen kan skriva så underhållande om potatisgratäng utan att skriva om potatisgratäng som du.

    SvaraRadera
  4. Ingen beskrivning av kärlek är komplett utan ordet "potatisgratäng". Jag är väldigt glad att du är tillbaka.

    SvaraRadera
  5. :) tänk att vi hade katt med båda två... på potatisgratäng.

    bra text super

    SvaraRadera
  6. Svar: Tack. Men inte kattetik utan kateketik (fast felstavat) som är kyrkans uråldriga version av pedagogik.

    SvaraRadera
  7. Också glad att du är tillbaka. Kryptiskt som vanligt.

    SvaraRadera
  8. Ang kommentar hos mig. Vigselringen ligger där den ligger. Jag ska ta tag i den så fort jag vågar och så fort tillfälle gives. :) Känner själv att det känns lite krystat idag (skyller på pufftemat), lite för mycket möbler. Mitt syfte är egentligen att använda pojkvännens familj som kontrast till hennes egen. Fungerar det så fungerar det. :)

    SvaraRadera
  9. Uppskattar din oefterhärmliga medhjälparaktivitet.

    SvaraRadera