Professorn passar på att försöka gräva fram en fungerande tuschpenna då den kommer:
Frågan.
"Tillhör inte fantasiförmåga och uppfinningsrikedom en människas intelligens?"
Eleven satt längst upp på sista raden och nästan ropade för att vara säker på att höras
ordentligt. Det gick inte att ta miste på att han förväntade sig ett substantiellt svar. Ett som
knappast skulle kunna lämnas utan att samtidigt utlösa ett flodvågsliknande korsförhör i ämnet.
Professorn visste. Han skulle inte få tid att ens påbörja kognitionsmetodiken.
"Fantasiförmåga, förmåga att föreställa sig, är en självklart livsviktig del i bland annat den
skapande processen och kan leda till fantastiskt intelligenta resultat, men är inte intelligens,
utan snarare ett bra exempel på var den kan användas", försökte han - väl medveten om att
frågan varit hett debatterad i århundraden...
*
vill ha det i något oförutsett
-
något värre
allt har påbörjats och lämnats oavslutat i samma utsträckning
det fanns ett andra medvetande som väntade på dig i mig
men nu får vi aldri...
22 timmar sedan
Håller inte med professorn ;-).
SvaraRadera"Learning by burning"? Den var bra :-D.
Fantasilös professor.
SvaraRaderaUtan fantasi stannar livet. ;)
SvaraRaderaUt med professorn som saknar fantasi och lutar sig mot egna tyckanden
SvaraRaderaLite samma tänk som i min puff. Gillar din aulahistoria. Skickligt utförd :)
SvaraRadera