fredag 15 april 2011

Moralisten

- Du, kan vi inte ta genvägen istället?
- Det finns inga genvägar. Det vet alla som lever i ett upprätt förhållande till sanningen.
- Jag kan inte riktigt se det upprätta med att gå en en omväg.
- Genvägen har ett pris, en komplikation, annars skulle du ju knappast kalla den för just genväg.
- Så har inte omvägen ett pris då?
- Jag märker att du håller genvägen för norm eftersom du kallar själva vägen för en omväg.
- Ok, då kallar jag den senväg då.
- Om det roar dig att leka fågel och bandtraktor i ett så kan du såklart spara in femhundra meter,
men jag hävdar att det du söker efter är en smitväg. Att din besparing är fiktiv och kommer att ha
konsekvenser.
- Vad pratar du egentligen om?
- Jag pratar om att du kommer att söla ned i hallen med dina leriga skor. Att vi dessutom inte
kommer iväg imorgon förrän du, förmodligen med min hjälp, sent omsider lyckats torka ur dem.
Och hallgolvet.
- Jag kan nog gå i blöta skor om du ska ha så jäkla bråttom.
- Och gnälla, ja - vem var det som nyss hade så bråttom förresten?
- Du är väldigt negativ ibland, vet du det?
- Ja, sanning är inte heller gratis..
.

7 kommentarer:

  1. Genväg blir senväg sa en idrottslärare till vår klass när några ville fuska sig igenom motionsslingan.

    SvaraRadera
  2. fyndigt och genomtänkt, mycket bra

    SvaraRadera
  3. "leka fågel och bandtraktor i ett". Muy bien.

    SvaraRadera
  4. Hum, intressant. För sent för att tänka efter men jag tror också det är genomtänkt.

    SvaraRadera
  5. usch kände avsmak för den snusförnuftiga tråkiga, fast hon/han säkert är klokast.

    SvaraRadera
  6. Fågel och bandtraktor! Fyndigt rakt igenom.

    SvaraRadera