lördag 9 februari 2013

Folkhemsk depressionsrapport


- Hej.
- Hej, du.
- Läget?
- Tja...
- Vad gör du nuförtiden?
- Gör?
- Ja, sysslar du med nåt?
- Nä...
- Du gör inget?
- Tja...
- Tja?
- Nä, jag håller på med en arbetsutredning.
- ?
- ?
- Är det nåt du försörjer dig på?
- Nä, jo, ja, det beror väl på.
- ?
- Jag är arbetsrehabiliteringsutredningsersättnings-tagare.
- ?
- A r b e t s r e h a b i l i t e r i n g s u t r e d n i n g s e r s ä t t n i n g s t a g a r e .
- ok.
- Ja.
- Vad ger dom för det då?
- Tretusen åttahundra.
- I månaden?
- Ja.
- Aha, så det bli soc då?
- Ja.
- Sjukt.
- Ja.
- Men då har du till käk åtminstone.
- Näe.
- Vaddå?
- Jag får ingenting därifrån.
- Ingenting? Varför då?
- Måste sälja och äta upp landstället först.
- Aha, ja, det är klart.
- ?

14 kommentarer:

  1. Alltså bra. Men verkligheten är hemsk.

    SvaraRadera
  2. Hm. Bra skrivet och bra beskrivet.

    SvaraRadera
  3. Håller med övriga, så väldigt mitt i prick- hemskt!

    SvaraRadera
  4. bra text mitt i prick kommer att tänka på Tomas Ledins text, "Vad gör du nu för tiden" får den nynnande i mitt huvud.....om och om igen,

    SvaraRadera
  5. klart. har du en sommarstuga på en klippa i bohuslän så sitter du ju på stålar!!!

    SvaraRadera
  6. Rakt på sak utan krusiduller.
    Snyggt ord du hitta på där... eller det kanske finns sen förut :-).

    SvaraRadera
  7. Helt klart mitt i prick, hemskt men sant! Bra text!

    SvaraRadera
  8. Så bra! och ...tyvärr så sant.

    SvaraRadera