lördag 9 mars 2013

Inte äckligt

Marängtårta.

Nu skall jag skriva om marängtårta...

Glass Au Four

En läcker dessert med frasig havrebotten, bär, glass och marängtäcke.
4-6 pers - 45min

1 pkt frysta lättsockrade hallon

Havrebotten

75g margarin
2 1/2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 msk vetemjöl
1 1/4 dl socker
1 ägg

Maräng

3 äggvitor
3/4 dl socker

3/4 - 1 L vaniljglass

Sätt ugnen på 175*. Låt bären halvtina.
Smält margarinet och häll det över havregrynen.
Låt svälla en stund.

Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i grynmassan tillsammans
med socker och ägg.
Bre ut smeten i en smord form ca 18/22 cm.
Grädda i ca 20 minuter.

Låt svalna och lägg över den på en ugnsfast form med höga kanter.
Höj värmen i ugnen till nästan 275*.

Vispa äggvitorna med 1 tsk socker. Tillsätt mer socker i omgångar och
vispa tills marängen är hård och fast.
Bre ut de halvtinade hallonen över kakan. Sedan den skivade glassen
och till sist marängen, som ska täcka helt.
Ställ in formen i ugnen, bara några minuter så att marängtopparna fått
lite färg.

Receptet är stulet från Passagen, men verkar stämma med den efterrätt som en bästis mamma brukade åstadkomma till helgmiddagarna en gång i världen. Det var inte äckligt kan jag väl säga...

10 kommentarer:

  1. Den måste vara god när den innehåller havregryn :)

    http://anydaymyway.wordpress.com/2013/03/09/som-en-vardag/

    SvaraRadera
  2. GOTT!!! Men ack så förbjudet.

    SvaraRadera
  3. Har förresten glömt att tacka dig för din fullständigt lysande kommentar om den amerikanska bilfirman som glömde installera hajskydd. Har skrattat sedan dess faktiskt så gott som oavbrutet. Det var helt genialt.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra den på sockerkaksbotten. Tack för tipset att testa något annat.

    SvaraRadera
  5. Havrebotten låter gott! Min mamma gjorde också Glass au four, gillade jag skarpt som barn.

    SvaraRadera
  6. Ang kommentar hos mig. Det sägs att ett gott skratt förlänger livet, så det kanske är bäst att låta bli att skratta åt eländet. :)

    SvaraRadera
  7. Sambon älskar glace au four, själv är jag bara förtjust i glassen..:)

    SvaraRadera