onsdag 11 maj 2011

Läger för rakitis

Jo, vi kan kalla det ett läger. Vi är en ihopsamlad grupp inom ett avgränsat område, vi utför samma aktiviteter och vi disponerar över ungefär samma yta. Tyvärr kom vi inte hit för att ha trevligt. Vi kom alla hit för att få ha otrevligt. Plågas för det vi har gjort eller inte gjort. Själv tillhör jag lyckligtvis den senare gruppen. Jag har inte slungat min två veckor gamla dotter in i en vägg och ingen annan heller. Min älskade dotter råkade födas med en benskörhetssjukdom. Därtill fick hon en svår förlossning där barnmorskan beslöt att gå in med händerna och mer eller mindre slita ut det lilla livet ur kroppen på modern. Vi förstod efteråt att något var fel med henne och tog oss var och varannan dag till BVC för att försöka få svar på vad som inte stämde.
Där kunde de inte hitta någon orsak till hennes blånader och allmänna svaghet och grinighet, utan rådde oss bara att försöka med nappflaska...
Tillslut tog vi oss tillbaka till förlossningskliniken på Astrid Lindgrens för att få en riktig utredning. Då hade vi börjat misstänka att ena armen kunde vara bruten. Därifrån togs jag direkt till polisen för förhör och senare till häktet.
Läkarna ansåg - efter att i röntgen ha konstaterat flera frakturer i hennes skelett - att hon måste ha blivit misshandlad. Polisen och senare även åklagaren ansåg att det torde ha varit av mig...

Varför?

Min dotter som omedelbart blev fosterhemsplacerad får träffa sin moder i tre timmar varannan vecka.

Heja Sverige!

6 kommentarer:

  1. Det du beskriver nu är mina tre absolut värsta mardrömmar kombinerade.
    1. Att bli oskyldigt anklagad (än värre dömd)
    2. Att mitt barn ska vara sjukt/skada sig/dö
    3. Att mitt barn ska tas ifrån mig

    Huga! Texten andas frustration och hjälplöshet.

    SvaraRadera
  2. brutalt!

    o tack för din kommentar, men i all ärlighet tror jag nästan att jag själv tappade fokus på vad jag försökte fånga...

    SvaraRadera
  3. Hoppas för guds skull att den är påhittad.
    Men såklart att någon råkat ut för något dyligt.
    bra hemsk

    SvaraRadera
  4. Jag är mållös och säger bara "varför?!"

    SvaraRadera