torsdag 26 maj 2011

Örjans ost

"Jag vet utmärkt väl vad det betyder men varför skulle jag vilja prata om det?
Varför skulle jag vilja tala om just det du efterfrågar? Om du tänker efter, hur
gärna efterlever du själv andras önskemål? Hur blev det till exempel när vi skulle
dela upp maten efter förra helgen? Osten var väl egentligen det enda som det var nåt
värde i, men den var liksom självklart din - bara för att du råkade ha köpt den! Du
kunde inte ha frågat vem som eventuellt kunde behöva en ost - eller om vi kunde
delat upp den?
Skulle nog inte skada om du gick och slog upp det där ordet själv".

11 kommentarer:

  1. Onekligen intressanta frågor.

    SvaraRadera
  2. Låter som en trevlig vänskap.

    SvaraRadera
  3. Hade först en knepig idé om att själva texten skulle represenera en småttighet, eller snålhet, genom att inte bjuda på vad den handlade om... men sögs in i denna lilla pajkastning istället. Blev nyfiken på vem läsaren ev. skulle ta parti för. Ett slags småttighetstest..Funkade tydligen inte så värst det heller:)

    SvaraRadera
  4. Ja tänk att sånt finns.

    SvaraRadera
  5. Jo det funkade, jag håller på han, hon som funderar på osten.
    Ester tackar

    SvaraRadera
  6. Jag får känslan av att det är en kvinna som talar. Och jag håller inte på henne. Herregud, ta osten, det jämnar väl ut sig? :)

    Gillar att texten inte är självklar. Gillar också ursprungsidén. Lurigt.

    SvaraRadera
  7. Jag tar parti för osten istället =) Bra text. Jag undrar var de delar detta kylskåp och varför de delar upp det =)

    SvaraRadera
  8. jag tänker mig en lätt bitter och uppgiven gubbe som har tröttnat, bra text som öppnar upp fantasin...

    SvaraRadera
  9. Jag läser det som att det handlar väl inte bara om just den där osten, kanske är det bara den sista i en lång rad "ostar", fast när bägaren till slut rinner över låter det ju fruktansvärt småttigt.

    SvaraRadera