onsdag 19 december 2012

Opopulärvetenskapligt om kaffe


Jo, det var helt oapropå frågan jag fick om vart jag skulle på min semester som jag kom att tänka på detta med olika avstånd (har inte ens har klart för mig hur långt det är till Säffle) och att jag fått veta att det är omkring 13,7 miljarder ljusår till kanten av vårt universum , eller - "veta och veta" det är vad teleskopet säger i alla fall. Hubbleteleskopet alltså. Det teleskopet har nämligen ägnat ett halvår åt att utforska och återge en liten, liten, sugrörssmal fläck på himlen kallad "Hubble Ultra Deep Field". Bilden (se delförstoringen ovan) avslöjar att det finns omkring tusen miljarder galaxer därute. Och att varje sådan galax, likt vår egen Vintergata, antas innehålla runt fyrahundra miljarder stjärnor, vilket fick mig att tänka på att - och nu talar jag endast till den matematiskt intresserade läsaren - man kan anta att vårt lilla Big BANG-universum torde innehålla sammanlagt fyraundra-tusen miljarder, miljarder stjärnor.

Så?

Jo, att kanske att det då också kan finnas ännu en fiskmås vid namn Torsten därute, precis som han på granntaket här?
Eller så bor vi redan i en atomkärna i ett litet virus i en liten loppa som just hoppat in i hans näbb?

Eller?

Jag vet inte.

5 kommentarer:

  1. Populärvetenskapligt om okaffe kanske?

    Men inget fel på det. Jag gillar det. Fiskmåsen. Och en loppa med ett virus med en atomkärna. Och ovetskapen.

    Jag vet inte heller. Men jag gillar att gissa.

    SvaraRadera
  2. Man baxnar som en femåring. Till Säffle från Södermalm är det inte fullt trettio mil Torstenvägen (fågelvägen), om det kan vara till någon vägledning.

    SvaraRadera
  3. Säffle, kan jag få en kopp kaffe?

    SvaraRadera
  4. Säger som Iris...Skönt att du är tillbaka och det med besked. Tänkte nästan efterlysa dig.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte heller. Mer än att jag blir kaffesugen.

    SvaraRadera