lördag 5 november 2011

Kan vi klara oss utan?

Lena Ek, vår miljöminister, som angående uppgiften om det senaste årets femhundrasextiofyra miljoner ton (ca. 300 kubik-kilometer) extra ökning av CO2 till atmosfären - och den förväntat skenande globala miljökatastrofen - i ekot ger följande långsiktiga analys:

"Vi har kostnader pga. finanskris, efterföljande jobbkris, och att det är ganska eh.. dumt, eller otroligt kortsiktigt att dra på sig massa extrakostnader för klimatkrisen o c k s å , i det här läget."

Kan vi klara oss utan??

10 kommentarer:

  1. Otroligt! Aldrig hört! Vi klarar oss inte, varken med eller utan, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. jag känner det som att vi skulle kunna klara oss utan en hel del av våra politiker.

    SvaraRadera
  3. Oerhört. Dessvärre har de redan ställt till det. Politikerna som vi klarar oss utan.

    SvaraRadera
  4. Överlevnad på kort sikt går före överlevnad på lång sikt.

    Gillar din analys.

    SvaraRadera
  5. Jag blir både bestört och ledsen, ofta för just det som du beskriver. Maria har rätt, vi klarar oss inte, varken med eller utan..hur lösa det?
    Som svar på frågan i din kommentar till mitt inlägg: Principiellt kan man ju naturligtvis inte avliva en människas djur från ena dagen till den andra, det var författarens påhitt. Däremot kan man ju inte lämna djur utan tillsyn, om ägaren tas in på sjukhus eller någon annanstans. Man försöker hitta någon som kan ta hand om djuren, om det rör sig om kortare tid. Polisen anmäler det till länsstyrelsen, som i slutänden beslutar. Jag tror det i alla fall, jag har inte lagt på minnet vilka regler som gäller, tyvärr. Jag har själv varit i flera hem där det kryllar av katter och skräp, precis som i den här berättelsen. Men jag har aldrig själv varit med och skjutit hemdjur. så jag är ganska övertygad om att man inte kan göra så. Inte utan beslut från högre instans. Däremot är det ju absolut inte ovanligt att Polisen blir uppringd, av grannar som är oroliga för någon, och därför åker dit för att kontrollera hur det står till. Men den här historien är påhittad och slutet likaså.

    SvaraRadera
  6. Intressant! Där ser man hur mycket som kommuniceras med annat än själva orden: När man lyssnar på Eks kommentar verkar det nämligen alldeles klart att hon menar att vi inte har råd att fortsätta med själva utsläppen. Medan exakt samma ord fast levererade som bara text tycks vända på hela steken!
    Vilket faktiskt gav henne en i varje fall lite intelligentare framtoning.

    SvaraRadera
  7. Haha, ja det har du faktiskt rätt i. Men är det inte så det fungerar, text blir mycket mer en tolkningsfråga och kan få helt annan innebörd än det talade ordet. Jag har ju inte hört Ek säga det så jag kan inte göra bedömningen, men det är oftast lätt att vara kortsiktig som politiker och det beror naturligtvis på att man vill bli omvald..synd synd..jag ska försöka komma åt att lyssna på henne. Och visst, skulle det ha varit två tanter från soc och dessutom TVÅ poliser, det är alltid två poliser :)

    SvaraRadera
  8. Jag tipsade faktiskt DN om den här ekointervjun och nu finns den inte kvar i p3's sändningsarkiv längre. Mystiskt sammanträffande...? Men i historiken i min webbläsare fanns ändå kvar en fungerande länk för den som vill höra hur det låter: EkiEkot lör 19.00

    SvaraRadera
  9. Ja visst får tjejen sin uppmärksamhet på köpet. Och det handlar om att frigöra sig, att våga ändra riktning, ändra hållpunkt och säga sådant som många andra inte säger. Tack för din kommentar på "presentationen".

    SvaraRadera
  10. Nämen, har du inte skrivit något?! Tack för kommentaren i alla fall. Jag undrar bara vilka intressanta-eviga frågor inlägget väckte:)?

    SvaraRadera