onsdag 4 maj 2011

Doktor duktig

- Du har inte prövat Sobril, Valium, Mogadon, Diazepam, Stesolid, Rohypnol eller liknande?
- ?
- Det är olika bensodiazepiner.
- Näe.
- Det är väldigt effektiva preparat om man känner sig orolig.
- Aha.
- Din beskrivning tyder på att du stressar upp dig en del.
- Hm,
- Det kan bli mycket spänningar. Ibland för mycket, mer än man kan hantera på ett bra sätt.
- Jo,
- Skulle du vilja pröva kanske? Jag tror att det skulle kunna hjälpa dig en del på traven.
- Nae,
- Annars vet jag inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa dig.
- Hm,
- Hur tänker du själv att du vill göra?
- Vet inte. Tänker att det kanske blir bättre om jag får lugnt ett tag.
- Jo, men hur menar du då, att sluta jobba är väl ingen lösning?
- Sluta å sluta... jag har inte jobbat på åtta år.
- Och hur känns det? Varför kom du hit till exempel?
- Jag fick den här hjärtklappningen...
- Precis vad jag tänker.
- ?
- Jag vill gärna hjälpa dig Germund, men om du inte vill själv så blir det liksom...
- Jag vill en massa saker, men jag kan väl inte jobba om jag inte kan sova?


- Du har inte prövat Propavan, Theralen, Lergigan, Atarax, Remeron eller liknande?
- ?
- Det är olika sömnmedel, hypnotika.
- Näe.
- Det är väldigt effektiva preparat om man känner sig orolig.
- Aha.
- Jag tror att du skulle må bättre med en fast rytm. Det här är medel som kan hjälpa dig med det.
- Jag är rädd för medel.
- ?
- Jag fick i mig ett sånt där medel en gång av en olyckshändelse. Fick sån ångest att jag var tvungen att uppsöka psyk-akuten.
- Vet du Germund, jag får en tilltagande känsla av att du VILL vara sjuk, och det är ju isåfall liksom inget jag kan hjälpa till med här.
- Jag är trött. Om du med sjuk menar att vara trött så är din känsla fel. Vem vill gå omkring och vara trött?
- Jag har gett dig olika alternativ för att försöka hjälpa upp din situation, men du verkar ju inte intresserad.
- Det sa jag aldrig. Jag sa att jag är rädd för dessa medel och att jag fått ångest av dem.
- Jag får remmitera dig till en psykiatriker.
- Spännande!

*

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig snackstund de har, och sista meningen är bara FÖR bra.

    SvaraRadera
  2. Känns som en evighetsdiskussion utan kontakt. Bra skrivet

    SvaraRadera
  3. Underbart! Förstår precis problemet. Patienten har med läkaren alltså!
    Genialt helt enkelt!

    SvaraRadera
  4. härlig dialog med bra slut! du fick verkligen till det.

    angående din fundering med min text idag, tänk en papagojfjäril i gräset....funkar det?

    SvaraRadera
  5. Men stackars Germund! Vilka stolpskott han verkar stöta på i livet. Nog förstår jag att han har svårt att sova.

    SvaraRadera
  6. Haha! Underbart träffsäkert.

    SvaraRadera
  7. mycket verklighetstroget. Jippi för läkemedelsindustrin.

    SvaraRadera
  8. Instämmer i hyllningskören.

    SvaraRadera
  9. Bravo-been there done that. Allt kan mördas me piller.

    SvaraRadera
  10. Go, Germund, go! Skitbra...:-)

    SvaraRadera