torsdag 19 maj 2011

Frågan

Jag fastnar för "svårt". Jag älskar det svåra. Finner en slags pervers njutning i att
söka efter svaren som ännu inte siktats. Att få komma in från sidan och tala om
att "så här ligger det till, ser ni...".

Hybris tror jag att det kallas - eller vanmakt. Vet bara att det vore den största
glädjen att komma på en riktig lösning. På allt - helst.
Jag har jobbat i snart femtio år med denna utmaning. Det går lite trögt. Först och
främst gäller det att hitta den rätta frågan; den största frågan! Där förlorar man
sig lätt. Är kärleken större än livet t.ex?
VEM VILL TA STÄLLNING TILL DEN?

14 kommentarer:

  1. Stora frågor kanske har flera svar?

    SvaraRadera
  2. Attans! Försökte googla som vanligt och kom bara fram till att kärleken är större än våra kroppar. Är det ett svar, snälla magistern?

    SvaraRadera
  3. Nepp! För kärleken kan bytas ut, det kan inte livet. Är man död så är man död, men nya fruntimmer och karlar finns det alltid.

    SvaraRadera
  4. om livet dör ut, dör även kärleken? eller finns den kraften kvar, bidar sin tid tills den får mening igen...?

    vad vet jag, fråga mig inte om kärlek, den misslyckas jag med ständigt...

    SvaraRadera
  5. @marmoria, very good for a starter!:)

    SvaraRadera
  6. @marie, you proved right!
    @Pärlan, javisst!

    SvaraRadera
  7. är inte kärlek en del av livet eller är livet en del av kärleken kanske???

    SvaraRadera
  8. saqer, dina ord är fantastiska! tack för fin fin kommentar & komplimang!

    SvaraRadera
  9. FORTSÄTT SŨHÄR...TVIVLA
    LIKE THIS

    SvaraRadera
  10. Vilken filosofisk diskussion! Jag håller till viss del med razaha, men ibland så byts den inte ut ändå.
    Och kärleken man dela i så många bitar, till sina barn, till sin partner, sina vänner, sin mamma och pappa och mormor och morfar och så vidare. Man har bara ett liv och det kan man inte dela.

    SvaraRadera