söndag 28 oktober 2012

SAQER & SAKER Inc


Short version: "Många saker små, blir snart ett jäkla sjå"

Sitt back version:
Nu har jag uppdaterat min profilbeskrivning. Tiden går och sakerna med den och jag kan bara konstatera att här har det gåtts färdigt, med saker alltså, till mitt hem. Vi talar om tiotusentals, mestadels små men även större, SAKER som en och en, på ett eller annat sätt letat sig in här för att hitta ett litet ledigt luftrum att fylla upp. Jag har alltid ställt upp som en vän och makat åt dem nya utrymmen var de kunnat få lägga sig tillrätta, i säkerhet från sopförbränning och annat hemskt. Finns det förresten något mer improduktivt än det att kasta saker och ting i en eld - som inte ens brinner! (Jag syftar där på själva sakerna - även om det omvända säkerligen också skulle ge anledning till kloka eftertankar) - Jag bara frågar.

Allvaret i hela situationen gick upp för mig då jag en dag blev erbjuden en femkilosförpackning med utmärkt kattmat - till halva priset - men som jag tvingades avböja med; "Tack, men den får inte plats...i mitt hem." Det kan ha varit ett år sedan. Sedan dess har egentligen ingenting hänt. (Förutom att katten flyttat ned i jorden och på så vis lämnat ett litet extra utrymme för tömda vinboxar i kattmatsskåpet.)

Skuldsanering har man ju hört talas om, men kan man begära hjälp med tillgångssanering? Eller förväntas man kanske försöka lösa hela saken med en enkel skylt nere på gatan?

Nån som vet?


Men så blir det ändå ett sånt elände att de flesta kanske egentligen inte skulle bry sig sådär jättemycket.

5 kommentarer:

  1. Kronofogden kanske men hen tar nog inte tömda vinboxar. Nä jag vet inte.

    SvaraRadera
  2. Kort kommentar: bra skrivet om vårt lyxproblem!
    Lång version: Men det är ju åt helt galet med alla prylar man har. jag tittade på Roots, Rötter på en Dvd, häromdagen. kunta Kinte (nån som e gammal nog att komma Ihåg honom?) hade bara en sovmatta och nåt att äta med och på när han flyttade in i sin hydda. Själv blev jag helt förförd idag när jag var inne i en Galleria och såg allt som glimmade. borde jag inte köpa nya ljuslyktor tänkte jag? Men, då kom jag att tänka på Kunta Kinte och besinnade mig. (Om jag ångrar mig så är det nu öppet i morgon!)

    SvaraRadera
  3. Det är otäckt med prylar. de bara flyttar in och tar över. Bra skrivet.

    SvaraRadera
  4. Det finns eller har funnits sk realitysåpor som handlar om människor som har ostädat hemma. En person som gillar att städa och domdera kommer hem till den som har ostädat och städar och domderar. Detta filmas och visas på en reklam-kanal på TV. Ordet realitysåpa är en blandning av svenska och engelska. Reality syftar på att programmet avser att skildra verkligheten. Såpa har ingenting med städning att göra. En gång i tiden reklamfinansierades vissa TV-program, sk såpoperor med hjälp av tvålreklam. Den huvudsakliga målgruppen för dessa program var hemmafruar som inte ville städa.

    SvaraRadera
  5. Åh, vilket dilemma. Allt bara kryper närmare och närmare inpå en. Bra skrivet!

    SvaraRadera