söndag 18 november 2012

Greta 87 handlar kaffe

Centrala Helsingborg, vid korsningen Möllegränd och Södra Strandgatan, den 12 november vid 18-tiden.

Greta går ned en sväng i kvarteret för att handla kaffe. Då hon kommer ut ur butiken hör hon ett ylande.
Strax upptäcker hon var ljudet kommer ifrån, det är en liten svart hund som står fastbunden en bit bort.
Fyra unga män står i en ring och sparkar på den. Hon skyndar dit för att rädda hunden från sitt grymma
öde genom att huta åt männen; "Skäms vad håller ni på med här!". Svaret blir ett knytnävsslag i huvudet
som fäller Greta till marken. Då hon försöker kravla sig upp finner hon sig omringad av de unga männen
som börjar fatta tag i hennes fötter. De drar isär benen på henne så att hon blir rädd att de ska gå av.
I det läget placerar en av ynglingarna en kraftig spark rakt in i skrevet på henne som tar så hårt att hon
svimmar. Han följer upp med några till, ända tills bloded börjar strömma.

Då Greta kvicknat till ser hon att männen avlägsnar sig bort längs vägen och själv ligger hon ensam kvar på
trottoaren. Helt omtumlad och med starka smärtor börjar hon så småningom att kravlande försöka ta sig
från platsen. Det är mörkt och få människor är ute. Ett par stycken ser hon passera men utan att bistå henne
med någon hjälp. Till slut kommer hon upp på sina blodiga ben och lyckas stapplande ta sig de cirka femtio
meter hon har tillbaka till bostaden. Hon tar sig i säng och blir liggande där med stark ångest i tre dygn innan
hon orkar ringa sin son och berätta om vad som hänt. Hon är för rädd för att våga blanda in polisen, men
nästa dag ringer sonen ändå och anmäler händelsen.

Signalementet på männen är att de bar mörka kläder och att det fanns en femte man i närheten av händelsen
som talade danska. De tycktes befinna sig i sjutton-årsåldern.

 Lyssna på Gretas egen berättelse: P4 Extra, ljudklipp

"Greta" är ett fingerat namn.

5 kommentarer:

  1. Är MU den fågel jag tänker mig, eller någon helt annan (ang kommentar hos mig).

    Om din text idag. Jag saknar ord.




    SvaraRadera
  2. Vet inte vad jag ska säga. Inte fler poliser och hårdare tag i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag hoppades att det var en otäck saga, till jag läste länken till p4. Jag tror inte vi är på väg åt det håll som politikerna vill trumfa i oss, ett bättre Sverige, på väg åt rätt håll. Kanske dom missuppfattat vad rätt håll är...

    SvaraRadera
  4. Det är så ofattbart att man kan bete sig så mot en annan människa, till på köpet mot en gammal skröpplig dam.

    SvaraRadera
  5. Usch vad hemskt - jag vet inte ens vad jag skall skriva.

    SvaraRadera