onsdag 19 september 2012

Ethel, jag står fast.


Vandalregimer och folkmördare får den sedvanliga bombmattan över sig, terrorister hämtas till himlen (eller varåt de lämpligast bör tas) med vanlig helikopter. Kärnkraften ersätts av säkra thorium (LFTR) reaktorer som varken kräver eller lämnar efter sig anrikningsbart material. Internet stängs för anonym användning genom globala licenskrav.
Inga direkta konstigheter alltså. Bara avlägsnandet av ett ovanligt oanvändbart gammalt vapen i utbyte mot någon miljon gubbar och gummor som går sniffandes med geigermätare efter höganrikat uran och upparbetat plutonium. Människor i gemen får hålla tillgodo med Warcraft eller vad det kan heta.

(Fast bara ifall det kan uppfattas som förnuftigt alltså. Jag kan ju t.ex. ha missat något om att människan ändå är dömd att fram till tidens ände försöka slå sina oliktänkande artfränder i huvudet med allt som åstadkommas kan. (?)

Men så blir det kärnvapenkrig och jorden förstörs så att till och med fiskarna dör ut.

10 kommentarer:

  1. Hjälp vad mycket man missar när man inte läser varje dag. Nu har jag spårat meningen bakåt i dina texter. Jag får be om ursäkt för att meningen inte ligger i min text. Det var en fantastiskt bra ide och dina texter på temat är väldigt bra.

    SvaraRadera
  2. Man kan missa mycket även om man läser varje dag.

    SvaraRadera
  3. Bra, men håller med Iris ska läsa bakåt...

    SvaraRadera
  4. Håller väl med på punkt och pricka.
    Men tror väl egentligen inte att kärnvapen är det farligaste som gömmer sig i grottor och anläggningar.Kan det verkligen med alla pengar som lagts ner i vapenindustrin. Kan det! farligaste som finns vara ett vapen som användes för 70 år sen ,,,tvivlar


    SvaraRadera
  5. Skulle man alltså avsluta sin text med 'Men så blir det kärnvapenkrig och jorden förstörs så att till och med fiskarna dör ut' idag också?

    Attans.

    SvaraRadera
  6. Du är enastående. One of a kind. Och du har nästan alltid rätt. Och sedan blir det kärnvapenkrig och jorden förstörs så att till och med fiskarna dör ut.

    SvaraRadera
  7. Oj! Vilken överraskning jag fick så här på morgonkvisten. Mitt namn i din texttitel. Det var speciellt.

    Det är alltid en utmaning att läsa dina texter. Även nu. Ja, det verkar som att det är lika med döden att vara olik eller tänka olikt. Jag känner mig som en rebell :-).

    SvaraRadera
  8. Jag läser din filosofiska resonemang med stor behållning. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

    SvaraRadera
  9. Bekymmersamt ... men jag vill iaf inte vara en död fisk ....

    SvaraRadera
  10. Svar: Kanske det kanske. Vi får väl se vad som dyker upp som skrift där under dagen. Mene mene tekel ufarsin?

    SvaraRadera