onsdag 2 juni 2010

SAQER

Om något unikt

Jag anser att gnagaren är världshistoriens mest förföljda, misshandlade och vantolkade lilla däggdjur. Denna förföljelse känns nästan lika överdriven som att jag skulle komma att ligga bakom första världsriket. Jag känner flera som stödjer mig i dessa uppfattningar. Jag litar ofta sämre på människor som bär endast mustasch än de som bär helskägg eller försöker hålla undan ansiktsbehåringen rakt av. Men det är bara ett exempel plockat ur högen av de tusentals svårförklarade fördomar jag tillägnat mig i livet. Jag är rättsivrare och även rättviseivrare då det är applicerbart på omständigheterna, vilket det tyvärr ganska sällan är. Har jag inte råd med tobak, öl, vin, god mat, bil, båt, cykel och en trevlig lägenhet så ger jag inte särskilt många kronor till världens utfattiga utan koncentrerar istället mitt rättvisepatos till frågor som "varför ska avdelningschefen tjäna femfaldigt mer än jag?" - tråkigt nog.
- Annars är jag väl ganska unik...

*

6 kommentarer:

  1. menar du världskriget? I så fall krävs det en tidsresa för att du ska kunna komma att ligga bakom det :-)
    För mig kändes det lite som om du inte höll reda på den röda tråden här, men det kanske var avsiktligt?

    SvaraRadera
  2. Mm det blev många unika saker, men framförallt skall vi inte glömma bort att varje människa är unik i sin sammansättning av gener, tankar och utseende.

    SvaraRadera
  3. Snabba tankegångar roligt och bra...:)

    SvaraRadera
  4. Man får nog läsa denna texten mer i det som är oskrivet än det som är skrivet.

    "- Annars är jag väl ganska unik..." eller ganska lik oss andra.

    Intressant!

    SvaraRadera
  5. Gillar som man säger på facebook.

    SvaraRadera