onsdag 16 juni 2010

Stor profil

Om en profil

Det är en väldigt vanlig uppfattning, som även kan leda till ödestigra konsekvenser, att storen skulle kunna planas genom att påföras en dikt skotning ned mot läsidans låring, allternativt ges en duvning med kicken. Så ligger det emmellertid inte till. Det enda som uppnås är en sen buk och ett stängt lik.
För att få fram en profil som inte stänger måste man åstadkomma skruv. En skruv tar man fram genom att skotpunkta i lovart.
Planad buk fås endast med krummad mast eller cunningham. Inget annat!
(Ja, utom rev tillfälligtvis..)

5 kommentarer:

  1. Oj det var avancerat. Intressant och bra skrivet tycker jag, även om jag inte kan segla. För det är väl segling du berättar om ;-)?

    SvaraRadera
  2. Det yppersta du skrivit, på min ära! Jag slickar dina fotsulor!

    SvaraRadera
  3. Det där var grekiska för mig som bara satt foten på en segelbåt en enda gång i mitt liv.

    SvaraRadera
  4. Haha underbart fattar ingenting roligt. Provade läsa flera ggr. Är det segling skulle jag sjunka direkt. :)

    SvaraRadera